Voertuigen die zijn voorzien van een ‘keyless entry’-systeem zijn vatbaar voor diefstal: criminelen kunnen zich toegang tot de auto verschaffen via een zogeheten ‘relay attack’. Verschillende media, waaronder de NOS en TROS Radar, berichtten recent over deze vorm van voertuigcriminaliteit. Aanscherping van de keuringsvoorschriften voor voertuigbeveiliging kan een oplossing bieden. Dat betekent niet dat voertuigen met keyless entry dan per definitie worden afgekeurd, aldus keuringsinstantie Kiwa SCM.
Keyless entry wil zeggen dat een auto zichzelf automatisch ontgrendelt zodra de autosleutel op korte afstand is van het voertuig. Dit systeem is niet waterdicht: criminelen kunnen met behulp van een apparaatje het signaal van de sleutel oppikken, verlengen en zodoende de auto openen – een zogeheten ‘relay attack’.
Kiwa SCM zet zich ten volle in voor het voorkomen van diefstal van en uit auto’s door als onafhankelijke en onpartijdige derde het inbouwen van voertuigbeveiliging te certificeren. Certificering vindt plaats op grond van breed gedragen keuringseisen. De samenwerkende partners in de Commissie van Belanghebbenden van CCV, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, hebben onlangs de intentie uitgesproken strenger op te treden tegen relay attacks. Een van de voorstellen daartoe is het aanpassen van de keuringseisen voor beveiligingssystemen per eerste kwartaal 2019.
“We juichen het toe dat er aandacht is voor relay attack en het voorkómen ervan”, zegt Henk van Vliet van Kiwa SCM. “Bewustwording is een groot goed. De kans dat een crimineel zich via relay attack toegang verschaft tot een auto is hoog. Deze vorm van criminaliteit is des te vervelender omdat er doorgaans geen sprake is van braakschade. Op www.diefstalmeter.nl laten we zien hoe groot het risico is per merk en model.”
Een aanpassing van de keuringsvoorschriften betekent niet dat, vanaf het moment dat de voorschriften van kracht worden, alle voertuigen die zijn voorzien van keyless entry worden afgekeurd. Het kan wel betekenen dat nieuwe voertuigen die gevoelig zijn voor relay attack niet meer worden goedgekeurd en niet meer op de lijst van goedgekeurde voertuigen worden geplaatst. Voertuigen met keyless entry die bestand zijn tegen deze vorm van criminaliteit, behouden hun goedkeuring. Voor bestaande voertuigen die na de invoering van nieuwe keuringsvoorschriften niet meer voldoen doordat ze gevoelig blijken voor relay attack, geldt een overgangstermijn waarin de fabrikant met een oplossing moet komen.
Autobezitters die beschikken over een VbV-SCM certificaat (op kenteken) hoeven zich om dat certificaat geen zorgen te maken: het is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed en blijft geldig. Van Vliet: “Voor wie het risico van auto-inbraak via relay attack volledig wil elimineren is een onder certificaat ingebouwd beveiligingssysteem met eigen autorisatie dat onafhankelijk werkt van de keyless entry nog altijd de beste methode. Daarmee speelt een auto-eigenaar altijd op safe.”