DHL was het afgelopen kwartaal het meest geïmiteerde merk bij pogingen tot phishing. Dat blijkt uit het Brand Phishing Report voor Q3 2022 van Check Point Research, de Threat Intelligence-tak van Check Point Software Technologies.
Het rapport belicht de merken die het vaakst werden geïmiteerd door cybercriminelen in hun pogingen om persoonlijke informatie of betalingsgegevens van individuen te stelen gedurende het kwartaal. DHL nam met 22 procent van alle pogingen tot phishing wereldwijd het afgelopen kwartaal de eerste plek in.
LinkedIn was het meest geïmiteerde merk in zowel het eerste als het tweede kwartaal van 2022, maar in het derde kwartaal neemt DHL die plaats over. Microsoft staat op de tweede plaats (16 procent). LinkedIn volgt als derde met 11 procent, vergeleken met 52 procent in het eerste kwartaal van 2022 en 45 procent in het tweede kwartaal.
Wereldwijde aanval
De stijging van DHL kan deels te wijten zijn aan een grote wereldwijde zwendel- en phishing-aanval die het logistieke bedrijf enkele dagen voor het begin van het kwartaal trof. Instagram is dit kwartaal ook voor het eerst in de top tien verschenen, na een ‘blue-badge’-gerelateerde phishing-campagne die in september werd gemeld.
Verzendbedrijven zijn, na de technologiesector, een van de topsectoren voor merkphishing. Nu de drukste winkelperiode van het jaar start, verwacht Check Point Research dat cybercriminelen hun inspanningen zullen opvoeren om te profiteren van online shoppers.