Ondanks het grote personeelstekort op Schiphol wijzen beveiligingsbedrijven sollicitanten af omdat deze te ver weg zouden wonen. Een grote woon-werkafstand in combinatie met de aard van de werkzaamheden en werktijden voor beveiligers is in de praktijk moeilijk haalbaar. Ook constateren de beveiligingsbedrijven een hoger ziekteverzuim en hoger verloop bij beveiligers die verder weg wonen.
Dat antwoordt minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) op Kamervragen van Groep Van Haga. “Ik kan niet beoordelen of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik kan me wel voorstellen dat beveiligingsbedrijven dergelijke factoren meewegen bij de aanname van personeel vanwege het belang van continuïteit van dienstverlening”, aldus de minister.
Volgens Harbers is niet exact te achterhalen hoeveel sollicitanten voor een baan op Schiphol zijn afgewezen door beveiligingsbedrijven vanwege de woon-werkafstand. De minister zegt er vanuit te gaan dat bedrijven alleen mensen afwijzen als de woon-werkafstand ‘écht problematisch’ is.
Meer factoren
De minister stelt dat niet is te kwantificeren hoeveel vluchten meer hadden kunnen vertrekken als de afgewezen sollicitanten wel waren aangenomen, omdat het aantal vluchten dat kan worden uitgevoerd van veel meer factoren afhangt. “Het is aan Schiphol om op basis van onder andere de beschikbare beveiligingscapaciteit een inschatting te maken welk aantal vluchten dagelijks haalbaar en uitvoerbaar is.”
Harbers onderschrijft dat beveiligings- en afhandelingsbedrijven op Schiphol alles in het werk moeten stellen om binnen afzienbare tijd aan voldoende en gekwalificeerd personeel te komen. “Het is voor de continuïteit van de operatie op Schiphol wenselijk dat de opkomst van beveiligers voorspelbaar is. In september was het opkomstpercentage onverwacht laag. Dat leidde tot operationele problemen.”
Vijf uur ’s ochtends
Ook bij sollicitaties bij afhandelingsbedrijven op Schiphol wordt een cirkel van ongeveer 50 kilometer vanaf Schiphol gehanteerd. Dit is echter een richtlijn en geen harde grens. Harbers: “Er zijn ook medewerkers in dienst die van verder naar Schiphol komen. Schiphol en de afhandelingsbedrijven zijn ondernemingen die 24 uur per dag operationeel zijn. Dit vraagt dat medewerkers in staat zijn om bijvoorbeeld om vijf uur ’s ochtends te beginnen. Als iemand verder dan 50 kilometer van de luchthaven woont en met het openbaar vervoer moet reizen, is het meestal niet mogelijk om dit soort diensten te werken.”