De schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna 61 miljoen euro. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.
De totale schade bedroeg in 2021 nog 62,5 miljoen euro. De schade als gevolg van phishing daalde met 67 procent naar 3,6 miljoen euro. Bij bankhelpdeskoplichting daalde het schadebedrag van 30 miljoen euro in het eerste halfjaar naar 21 miljoen in het tweede halfjaar van 2022.
Hierdoor steeg de totale schade licht ten opzichte van 2021 met 6,7 procent naar bijna 51 miljoen euro. De schade door verloren of gestolen bankpassen kwam uit op 2,8 miljoen euro en de schade door online fraude met gegevens van creditcards bedroeg 3,6 miljoen euro. In het geval van phishing werd de schade voor bijna 95 procent in alle gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskoplichting was dit 89 procent.
Integrale aanpak
Volgens de NVB is het belangrijk dat er dit jaar voortgang wordt geboekt met de integrale aanpak online fraude onder regie van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Daarin werken banken, telecomproviders, consumentenorganisaties, sociale media en handelsplatforms samen met politie en het Openbaar Ministerie om de schade en het aantal slachtoffers van online fraude te verlagen.
Banken zetten zich met deze partijen in om klanten alerter te maken en maatregelen te nemen die het criminelen lastiger moeten maken. Ook is het volgens de NVB belangrijk dat gericht meer gegevens kunnen worden uitgewisseld om fraude te voorkomen en daders op te sporen.
Om mensen alerter te maken om fraude te voorkomen, heeft de NVB samen met banken de online training ‘Frauderen. Zo werkt het!’ ontwikkeld. Deze krijgt een vervolg met nieuwe lessen over hoe fraudeurs te werk gaan, wat hun nieuwste trucs zijn en wat consumenten zelf kunnen doen om oplichting te voorkomen.