Passagiers van Eurostar kunnen vanaf dinsdag optioneel inchecken met gezichtsherkenning. Op station St Pancras in Londen is SmartCheck in gebruik genomen. Met dit contactloze fast-track inchecksysteem hoeven Business Premier-reizigers en klanten met een Carte Blanche slechts één paspoortcontrole te doorlopen in plaats van twee.
Hierdoor kunnen reizigers tijd besparen en wachtrijen vermijden bij de ticket- en uitreiscontrole aan de Britse grens in het station. Reizigers kunnen hun ticket, paspoort en gezicht voor aanvang van de reis registreren via een app op hun smartphone.
Met de app zijn identiteitsdocumenten te scannen en kunnen gezicht en ticket worden geverifieerd. De passagiers kunnen daarna inchecken via de speciale SmartCheck-gang met controlepunt voor biometrische gezichtsherkenning. Deze vervangt voor reizigers die gebruik maken van SmartCheck de bestaande incheckprocedures aan de gates. Hiermee wordt de huidige handmatige uitreiscontrole aan de Britse grens geautomatiseerd. Daarna volgen nog de bagagecontrole en de Franse paspoortcontrole.
Pilot
SmartCheck wordt geleverd door iProov, leverancier van biometrische apparatuur. De uitrol, vanaf 18 juli 2023, volgt op een succesvolle test van het nieuwe systeem die plaatsvond tussen december 2021 en april 2022.
Om het pilotproject te ontwikkelen zodat het aan de behoeften van Eurostar voldeed, werkte iProov samen met Entrust. Hierdoor bevat de SmartCheck-oplossing iProov’s Biometric Solution Suite met Biometrische controlecheck, in combinatie met Entrusts Identity Verification als een Service (IDVaaS) technologie voor identiteitscontrole en het beheer van digitale reisgegevens (DTC).