De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft ook dit jaar een vijfde van het geteste F2-consumentenvuurwerk afgekeurd. De importeurs moeten dit vuurwerk van de markt halen en op eigen kosten laten vernietigen. Daarnaast is 25,5 procent van het geteste vuurwerk van onvoldoende kwaliteit.
De inspectie stuurt de importeurs hiervan een waarschuwingsbrief. Zij moeten dit vuurwerk aanpassen. Tijdens de jaarlijkse tests van F2-consumentenvuurwerk kijkt de ILT gericht naar de meest risicovolle producten.
Volgens de inspectie hebben fabrikanten en importeurs maatregelen genomen om de veiligheid van vuurwerk te verhogen. Zo zijn op initiatief van de branche de afmetingen van vuurwerkartikelen in Nederland aangepast, waardoor ze niet omvallen. Daarnaast lijkt vuurwerk dat machinaal gevuld is, vaker te voldoen aan de wettelijke eisen. Deze producten hebben een meer eenduidige samenstelling en zijn consistenter van kwaliteit.
Romeinse kaarsen
Dit jaar onderzocht de ILT samengesteld vuurwerk (compounds), batterijen enkelschotbuizen, combinaties en batterijen Romeinse kaarsen op bijvoorbeeld etikettering en slecht functioneren. In totaal zijn 171 artikelen onderzocht. Redenen voor afkeur (20,5 procent) waren met name brandende delen buiten de veiligheidscirkel van 8 meter en lager dan 3 meter hoogte.
Ook een geluidsdruk van meer dan 120 decibel en een burst onder de 8 meter hoogte waren redenen voor afkeur. Tot slot was er ook sprake van ‘weigeraars’ of explosies. Dit zijn meestal geen los van elkaar staande redenen voor afkeur, maar een combinatie ervan. Een te lage burst zorgt bijvoorbeeld vaak voor een geluidsdrukoverschrijding en brandende delen.
Blindgangers
Hoewel dit jaar geen sprake was van omvallend vuurwerk, constateert de ILT relatief veel tekortkomingen in het samengestelde vuurwerk (compound). Een compound bestaat uit meerdere vuurwerkonderdelen met verschillende effecten. Een compound is op zich stabiel maar als ze 125, 200 of meer schoten afvuren, kan er relatief veel misgaan. Tijdens het testen van de compounds was er vaak sprake van blindgangers, brandende delen buiten de veiligheidscirkel en een te hoog geluidsniveau.