Schiphol en beveiligingsbedrijven slaan handen ineen voor langdurige samenwerking

Schiphol wil nauwer gaan samenwerken met beveiligingsbedrijven door nieuwe vennootschappen met hen op te richten. Per vennootschap bezit Schiphol 25 procent van de aandelen en het beveiligingsbedrijf 75 procent. Drie beveiligingsbedrijven zullen via een Europese aanbesteding worden gekozen. De luchthaven wil hiermee de kwaliteit van het werk en de samenwerking op lange termijn waarborgen.

In de afgelopen periode zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de beveiliging, zoals betere samenwerking bij het werven van personeel, extra trainingen, verbeterde rustruimtes en meer aandacht voor de werkomstandigheden van medewerkers.

Om deze veranderingen blijvend te maken, vindt Schiphol een herziening van het huidige werkmodel nodig. De luchthaven wil daarbij inzetten op langdurige contracten met beveiligingsbedrijven, gericht op een nauwe, transparante samenwerking. In een strategische herstructurering zal Schiphol het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie. Dit betekent dat de indeling van de werkgebieden zal worden aanpast. Hierdoor worden bijvoorbeeld ook de loopafstanden korter en krijgen de beveiligers meer mogelijkheden voor afwisselend werk.

Besloten vennootschap

Na de definitieve keuze voor drie beveiligingsbedrijven wordt per bedrijf een nieuwe besloten vennootschap opgericht. Beveiligers en werknemers van beveiligingsbedrijven die op de luchthaven werken zullen in dienst treden bij de drie nieuwe vennootschappen. De nieuwe contracten zullen deze aanpassingen bevatten, waarbij van alle partijen verlangd wordt dat zij blijvend zullen investeren in de kwaliteit van dienstverlening, bijvoorbeeld door nieuwe opleidingen en innovatieve oplossingen. Volgens de wet moet Schiphol voor grote contracten een Europese aanbesteding doen, zodat alle geschikte beveiligingsbedrijven binnen de EU een eerlijke kans krijgen.

Vanaf 4 november 2024 kunnen beveiligingsbedrijven zich aanmelden voor de nieuwe aanbesteding van Schiphol. Schiphol kiest dan aan de hand van selectiecriteria welke bedrijven door mogen naar de volgende ronde. In februari 2025 krijgen de geselecteerde bedrijven documenten met de eisen voor het contract.

In september 2025 zal Schiphol de opdrachten gunnen aan de drie winnaars van de aanbesteding. Deze bedrijven bereiden zich vervolgens voor op de start van de nieuwe contracten. In februari 2026 beginnen de gecontracteerde bedrijven met hun beveiligingswerk volgens de nieuwe afspraken.

Contractwisseling

Belangrijk onderdeel van het nieuwe werkmodel is de genoemde aangepaste perceelindeling, waarbij de terminal wordt opgedeeld in drie gebieden. Schiphol zegt het gevoel van onzekerheid te begrijpen dat dit met zich meebrengt voor beveiligers, maar benadrukt dat behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden voorop staan.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →