De aangekondigde vertragingen van dertig minuten voor alle Eurostar-treinen naar Londen worden volgens de Koninklijke Marechaussee veroorzaakt door het hogere aantal tickets dat Eurostar aanbiedt, niet door een tekort aan medewerkers van de Marechaussee.
Eurostar heeft sinds kort de capaciteit vergroot met tweehonderd naar zeshonderd passagiers per trein van Nederland naar Londen. Er zijn echter onvoldoende medewerkers van de Marechaussee om de veiligheid te waarborgen. Om alle checks te kunnen uitvoeren, zou per rit een half uur extra tijd nodig zijn. Volgens het AD zou minister Faber weigeren om extra medewerkers van de Marechaussee te leveren om de vertragingen te voorkomen.
De Marechaussee weerspreekt echter dat er een tekort is aan medewerkers en stelt dat de aangekondigde vertragingen ontstaan doordat Eurostar meer tickets is gaan verkopen dan past binnen de afgesproken capaciteit. “De grenscontrole voor Eurostar in Nederland is een service, bedoeld om reizigers een directe reis zonder latere grensstop te bieden. Omdat dit geen reguliere wettelijke taak van de Marechaussee is op deze locatie, gebeurt dit op basis van specifieke afspraken (convenant) tussen de ministeries van Asiel en Migratie en Infrastructuur en Waterstaat en Eurostar. Deze afspraken leggen de beschikbare capaciteit van de Marechaussee voor deze service in 2025 vast.”
Eurostar is volgens de Marechaussee door de ministeries geïnformeerd over de afgesproken capaciteit. “Conform het convenant is Eurostar er ook van op de hoogte dat structurele uitbreiding van Marechaussee-personeel tijd vergt, onder meer voor werving, opleiding en inwerken.” Gesprekken over 2026 vinden plaats tussen de ministeries en Eurostar.