Het inzichtelijk maken van het dagelijks gebruik van automatische schuifpoorten en ‘predictive maintenance’ aan de hand van big data. Een team van SAP consultants, Xperi professionals en B&G engineers werkt deze week aan een prototype hoe een slimme oplossing bedacht kan worden in het kader van ‘Entrance as a Service’.
Bij het hoofdkantoor van B&G Hekwerk in Veldhoven staat de hele week het SAP Mobile Innovation Lab. Door het gedrag van een schuifpoort online te analyseren, het verzamelen van big data, is B&G in staat om service op maat te bieden. Het dagelijks gebruik van een poort inzichtelijk maken is volgens de fabrikant een actuele klantvraag. Met deze nieuwe service wil B&G klanten enkel voor het gebruik van de poort laten betalen.
De continue stroom aan informatie maakt ook ‘predictive maintenance’ mogelijk. Aan de hand van data wordt voorspeld wat het meest geschikte moment voor onderhoud is. Tevens meldt de poort iedere storing zelfstandig, zodat een servicemonteur per direct kan worden aangestuurd.
Antoine van Dijk, financieel directeur bij B&G: “Door intelligentie toe te passen in de besturing van de poort, kunnen we op maat factureren. Zo betaalt een klant nooit teveel. Ook ons serviceniveau is sterk verbeterd. Nog voordat de klant het weet hebben wij al inzichtelijk dat de poort in storing staat of is aangereden. Een storing is soms al opgelost voordat de klant het in de gaten heeft.”
Na deze week zal er een oplevering van een prototype plaatsvinden; een abonnement met een vaste basis en flexibele component met een periodieke afrekening.