Bijna 5 procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. Zo voert een deel van de webshops ten onrechte een keurmerk. Sommige webwinkels plaatsen zelfs een niet-bestaand keurmerk.
Dat blijkt uit onderzoek van KPN Security onder Nederlandse webwinkels. De onderzoekers namen zo’n duizend webshops onder de loep. In de openbare HTML-code zochten zij naar de aanwezigheid van verdachte zaken. Deze werden gevonden op 46 webshops. De onregelmatigheden variëren van (on)geldige keurmerklogo’s en het ontbreken van https-verbindingen tot valse of ontbrekende KvK-nummers, e-mailadressen en telefoonnummers.
Een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek was de aanwezigheid van webwinkelkeurmerken. De onderzoekers keken daarbij naar het gebruik van vier populaire keurmerken: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk en Webwinkelkeur. Van de onderzochte webshops voeren er 27 een keurmerk zonder dat ze dit daadwerkelijk hebben verdiend. Acht websites tonen zelfs een niet-bestaand keurmerk.
“Een keurmerk wekt vertrouwen bij consumenten, maar dat vertrouwen blijkt lang niet altijd terecht”, constateert Siep van der Waal, securityonderzoeker bij KPN Security. “De webshops zijn dan niet terug te vinden op de website van het keurmerk zelf. Ook is er vaak geen link onder het logo van het keurmerk geplaatst naar een pagina die de geldigheid bevestigt.”
Positieve reviews
Volgens KPN Security zijn er naast een ongeldig of niet-bestaand keurmerk of een vermelding op politie.nl een aantal aanvullende aanwijzingen om geen betaling te doen. Naast een verlopen keurmerk en het ontbreken van een beveiligde https-verbinding, zijn dat onder andere handelen onder een KvK-nummer van een ander bedrijf, het ontbreken van de mogelijkheid tot betalen op het moment van ontvangst, het ontbreken van een telefoonnummer en/of e-mailadres, web-/productteksten met veel typefouten of teksten gekopieerd van andere websites, onrealistisch lage prijzen voor artikelen die in andere winkels veel duurder zijn, ongeldige of ontbrekende adresgegevens en een overdaad aan positieve reviews, terwijl zoekmachines negatieve recensies tonen.
De onderzoekers zien heil in betere samenwerking tussen instanties om dergelijke praktijken te bestrijden. “De Kamer van Koophandel, de keurmerkorganisaties en SIDN zouden kunnen samenwerken om deze vorm van fraude actief te bestrijden en malafide websites offline te halen. Ook zou het terugbrengen van alle keurmerken naar één geldig en betrouwbaar keurmerk meer helderheid bieden voor consumenten”, aldus Van der Waal.