De veiligheid op Schiphol, zowel voor personeel als voor passagiers, is in het geding door de aanhoudend hoge werkdruk bij beveiligers. Dat stelt CNV Vakmensen na een enquête onder ruim 160 beveiligers.
Uit het onderzoek blijkt dat de onvrede onder beveiligers momenteel zo groot is, dat een op de drie beveiligers zou overwegen om te vertrekken. “Drie maanden na het Schiphol-akkoord is de werkdruk nog altijd onaanvaardbaar hoog: 8,4 op een schaal van 10. Zo’n 82 procent van de beveiligers geeft aan dat ze daardoor hun werk minder goed kunnen doen. Dat is geen goed beeld als het gaat om de veiligheid op de luchthaven. De lange rijen zorgen voor spanning en frustratie, niet alleen bij passagiers, maar ook bij beveiligers”, aldus onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.
Volgens 56 procent van de ondervraagde beveiligers speelt de zomerbonus een rol bij het huidige personeelstekort. Maar volgens 39 procent zijn er juist andere oorzaken. “Het is een optelsom van alles wat er nu mis is op Schiphol”, zegt Maas. “De hoge werkdruk met voortdurend veranderende roosters, de onregelmatige werktijden, het afwijzen van verlofaanvragen, de agressie van reizigers, het lange staan in de herrie, het uitblijven van beloofde verbeteringen in de pauzeruimtes. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat een op de drie beveiligers weinig plezier meer heeft in het werk en wil vertrekken.”
In de enquête vroeg CNV Vakmensen aan de beveiligers om aan te geven hoe ze de werkdruk waarderen, op een schaal van 1 tot 10. In de zomermaanden lag het gemiddelde op 8,8. In september was de werkdruk iets gezakt, maar nog altijd bijzonder hoog: 8,4. Ruim 56 procent ervaart na het werk onvoldoende hersteltijd.
De aanhoudende onderbezetting en voortdurend veranderende roosters leveren bovendien veel problemen op in combinatie van werk en privé: 59 procent van de beveiligers vindt de werk-privébalans slecht tot zeer slecht. Bijna de helft (49 procent) is (zeer) ontevreden over het huidige rooster. Twee op de drie beveiligers hebben regelmatig of vaak te maken met veranderende roosters. Een even groot aantal geeft aan dat er meerdere keren een verlofaanvraag is geweigerd.
Agressie
De lange rijen zorgen voor frustratie bij reizigers en leveren regelmatig spanningen op. Veel beveiligers hebben te maken met agressie: 46 procent soms, 26 procent regelmatig en 13 procent vaak. De meeste beveiligers weten hoe ze in zo’n situatie moeten handelen (68 procent), maar anderen voelen zich daar juist onvoldoende op voorbereid (32 procent).
Veel beveiligers (80 procent) vinden dat de marechaussee op die kritieke momenten onvoldoende aanwezig is. Maas: “De beveiligers balen daarvan. Ze doen ook gewoon hun werk en verdienen het niet om de kop van Jut te worden. Dat gaat ze steeds meer tegen staan. Inmiddels vindt 84 procent van de beveiligers dat agressieve passagiers harder moeten worden aangepakt, bijvoorbeeld door boetes uit te delen.”