Om uitval van treinen zoveel mogelijk te voorkomen, gaat de NS tijdelijk kantoorpersoneel inzetten als conducteurs. Zij werken samen met ervaren collega’s een paar uur per week op de langere treinen. Om de conducteurs te ondersteunen worden beveiligers ingehuurd.
Op langere treinen is altijd de inzet van twee personeelsleden nodig, onder meer vanwege de veiligheid. Het is de bedoeling dat volgend jaar honderden van deze assistent-conducteurs inzetbaar zijn, meldt de NOS. Maar voordat ze beginnen, moeten ze eerst een korte training volgen. De eerste kantoormedewerkers gaan begin januari aan de slag.
Ook in de avonduren, wanneer er veel stappers in de trein zitten, worden altijd twee conducteurs ingezet. Als er geen twee conducteurs beschikbaar zijn, valt er een trein uit. Als oplossing daarvoor gaat de NS beveiligers inhuren. Op die manier kunnen volgens de vervoerder de avond- en nachttreinen blijven rijden volgens de dienstregeling.
De NS ziet de inzet van kantoorpersoneel en de beveiliging als een tijdelijke oplossing. De werving van nieuwe conducteurs gaat goed: het aantal aanmeldingen is verdrievoudigd.